Design thinking heeft een sterrenstatus verworven als frisse aanpak voor productontwikkelingsprocessen. Maar wist je dat design thinking ook in tal van andere disciplines ingezet kan worden? De grootste voordelen van de design thinking mindset zijn het stimuleren van creativiteit, leergierigheid en extreme klantgerichtheid. Dat zijn eigenschappen die elke werknemer in elke branche zou moeten hebben, toch?
Waarom design thinking inzetten?
Door design thinking in je hele organisatie te omarmen, ontstaat er een cultuur waarin innovatie in producten, diensten, processen en zelfs bedrijfsstrategieën mogelijk is. En omdat de klant altijd centraal staat in design thinking, levert het tevreden klanten op die op hun beurt zorgen voor tevreden personeel. Het moedigt werknemers namelijk aan om buiten de gebaande paden te treden en met onverwachte oplossingen te komen. Design thinking bevordert een cultuur van samenwerking, waarin teamleden met verschillende achtergronden en vaardigheden de krachten bundelen om tot de beste oplossing te komen. Zo ontstaan er innovatieve producten en diensten die je concurrenten het nakijken geven.
Hoe verander je werknemers in design thinkers?
Een design thinking-sessie of workshop is een uitstekend startpunt. Laat de verschillende afdelingen binnen je bedrijf kennismaken met het concept en de bijbehorende methodes. Begin bijvoorbeeld met de R&D- of NPD-afdeling, waar design thinking het meest waardevol is. Een andere optie is om eerst de directie of het management te betrekken, zodat design thinking verweven wordt met de huidige cultuur en visie voordat de andere afdelingen ermee aan de slag gaan.
In een workshop leren werknemers methodes om:
- Extreem vanuit de klant en eindgebruiker te denken
- De diepere vraag achter de vraag te ontdekken
- Het kernprobleem (van de klant) te identificeren
- Creatief en integratief te denken
- Snel feedback van je klant te verkrijgen
- Te communiceren door te maken en te visualiseren
Design thinking: de magneet voor technisch talent
Een design thinking-cultuur creëert een innovatieve organisatie op het gebied van producten, diensten én processen. Dit resulteert in een aantrekkelijke bedrijfscultuur waar mensen graag willen werken. De verschuiving van ‘making people want things’ naar ‘making things people want’ is ook van toepassing op recruitment marketing.
Natuurlijk is het belangrijk om je bedrijf en vacatures goed te promoten en de juiste snaar te raken bij potentiële werknemers. Maar het is nóg beter als sollicitaties binnenstromen omdat je bedrijf bekendstaat om zijn aantrekkelijke en innovatieve cultuur. Uit ons onderzoek onder MBO, HBO en WO-talent uit Noord-Limburg bleek namelijk dat naast een goede werksfeer, een innovatieve bedrijfscultuur ontzettend belangrijk is voor technisch talent op zoek naar een nieuwe uitdaging.
Schrijver van deze blog: Berton van Rens
Creatief brein en merkenbouwer
Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.