Denk jij nog steeds dat TikTok alleen maar vol staat met gekke dansjes? Dan loop je duidelijk nog achter. TikTok is de shit. De cijfers liegen er niet om. Vooral als jouw doelgroep bestaat uit jongeren mag dit platform niet ontbreken in jouw contentstrategie. Maar hoe voeg je TikTok toe aan jouw marketingmix? Hoi, ik ben Anouk: Gen Z-er met jarenlange ervaring in de jongerenmarketing, en ik leg het je graag haarfijn uit!
1. Pas de tone of voice aan
Om in contact te komen met de doelgroep, is er niets zo belangrijk als de juiste toon aanslaan. Door de taal van jongeren te spreken, kun je precies de juiste snaar raken. Schrijf in een begrijpelijke taal die dicht bij onze belevingswereld staat. Deze (digi)taal van jongeren ontwikkelt zich sneller dan je denkt. Ben daarom altijd op de hoogte van wat nieuwe woorden betekenen en weet welke woorden alweer ‘uit de mode’ zijn. Gooi er af en toe een Engelse term, een woordgrap of straattaal in! Dat vinden we alleen maar leuk. Maar: sla er niet in door.
2. Zoek het randje op
Jongeren zijn constant op zoek naar authentieke, ruwe, grappige en strijdlustige content. We blijven jong: dus net over het randje mag! Wees vernieuwend, wij hebben al genoeg stoffige, tamme zooi gezien. Daag ons uit, maar houd het kort. Vergeet die korte aandachtsspanne niet! Ga voor de MAND-versie. Geen idee waar ik het over heb? Ga dan nog eens terug naar puntje 1. Weet wat het vocabulaire van de jeugd is.
3. Neem ons serieus
Natuurlijk is het voor jongeren lang leve de lol en werkt humor in content goed. Maar draaf niet door in de luchtigheid en lolligheid. Jongeren willen serieus genomen en begrepen worden. Focus niet alleen op fun. Ook jongeren hebben serieuze problemen en hebben zorgen over de toekomst. Laat zien dat je ons begrijpt. Dat je je in ons kunt verplaatsen en dat je ons verder wil helpen. Onderschat ons niet: we zijn wel jong, maar we zijn ook slimme mensen.
4. Volg de trends
De interwebs gaat heel snel. Daarom is het júist leuk om door middel van inhakers te laten zien dat jij de jonge doelgroep begrijpt en weet wat hot is. Ga mee in memes, gifjes, emoji’s, weet welke celebrities op het moment veelbesproken zijn en ken de moderne taal. Door snel te schakelen en altijd vernieuwend te blijven, is de kans groter dat jongeren jouw content gaan volgen en delen.
5. Weet waar we in geïnteresseerd zijn
Het is belangrijk om je goed te verplaatsen in de doelgroep. Wat houdt jongeren iedere dag bezig? Vooral als je zelf wat verder van deze leeftijdsgroep af staat, is het goed om regelmatig in hun belevingswereld te duiken. Jongeren zijn doorgaans bezig met school of opleiding, een bijbaan of eerste fulltime baan, op zichzelf gaan wonen, sport, nieuwe ervaringen op willen doen, sociale contacten, uitgaan, entertainment en internet. Ga met jouw bedrijf voor een originele, vernieuwende positionering die aansluit bij de dingen die jongeren bezighouden. Produceer vervolgens content waarvan jongeren zeggen: zij snappen mij, daar wil ik bij horen, daar wil ik mij mee identificeren!
6. Weet wie we vertrouwen
Jongeren volgen graag de trends. Wij willen erbij horen, zijn gevoelig voor het oordeel van leeftijdsgenoten en vertrouwen op de meningen van anderen. We zijn dus makkelijk te beïnvloeden door mensen vanuit onze omgeving. Daarnaast vertrouwen jongeren op de alom bekende influencers op social media. Zij hebben vanuit een passie de autoriteit geclaimd op een bepaald onderwerp. Door een influencer in te zetten voor jouw bedrijf, bereik je hun achterban snel en effectief. Ze horen de boodschap van iemand waar ze graag naar luisteren en die ze vertrouwen. Maar pas op, dit marketingtrucje is tegenwoordig zó vaak ingezet, dat ook de doelgroep doorheeft wanneer een influencer betaald krijgt om een merk aan te prijzen. Dan is de oprechtheid is weg, en kun je juist de plank flink misslaan.
Houd ons geïnteresseerd
Jongeren worden constant gevoed met nieuw entertainment. Dat maakt – helaas – dat, zodra je éindelijk hun aandacht hebt gevangen, ze ook snel op je uitgekeken zijn. Wees daarom geen eendagsvlieg en blijf niet leunen op die content die ooit wel werkte. Blijf vernieuwen, blijf ons verrassen. Ga op zoek naar manieren om de doelgroep aan je te binden, bijvoorbeeld in de vorm van loyaliteitsprogramma’s.
Schrijfster van deze blog: Anouk Bos
Onze contentexpert gespecialiseerd in jongerenmarketing
Anouk is creatief marketingstrateeg en weet alles van content. Ze krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.