Wil je jongeren aanspreken met jouw boodschap? Dan is social media niet meer te missen. Want terwijl ze al scrollend tientallen reclames bekijken op hun telefoon, lopen ze jouw abri of poster rustig voorbij. Met een gemiddelde spanningsboog van 8 seconden en constante behoefte aan nieuwe prikkels, zien ze jouw boodschap daarom liever op hun feed voorbijkomen.

Maar welk platform kun je dan het beste gebruiken? Jongeren zijn namelijk overal en nergens actief: maar vooral op Instagram, TikTok en Snapchat. Een groot voordeel van Snapchat -in tegenstelling tot deze andere platforms- is dat je je advertenties kunt targeten op een doelgroep jonger dan 18 jaar. Handig dus als je deze jonge groep wil bereiken! En je weet ook zeker dat je bij ze terechtkomt, want maar liefst 60% van de Snapchat-gebruikers is jonger dan 25 jaar. Maar hoe zet je jouw advertenties op dit platform dan succesvol in om te blijven hangen bij jongeren?

Kom zorgen dan visual

Een voorbeeld uit de praktijk: Kom zorgen dan

Sinds 2022 verzorgen we jaarlijks de online jongerenmarketing-campagnes voor Kom zorgen dan, waarmee we scholieren tussen de 14 en 18 jaar willen enthousiasmeren voor studies in zorg en welzijn. Snapchat is hiervoor natuurlijk hét perfecte platform! Dat heeft een van onze recente campagnes wederom bevestigd. We adverteerden diverse videocontent die jongeren aanspreekt, zoals korte dagvlogs van jongeren die in de zorg studeren.

En de cijfers liegen niet. Onze Snapchat advertenties zijn maar liefst 9,2 miljoen keer vertoond bij de doelgroep! Wat veel meer is dan het aantal weergaven op andere platforms voor hetzelfde budget.

Meer over deze campagne

Maak een goed presterende advertentie op Snapchat in 5 stappen

1. Bepaal je doelstellingen

Wat wil je bereiken met deze advertentie? Wil je meer naamsbekendheid, verkeer naar je website of heb je een ander doel voor ogen? En hoeveel dan? Maak dit zo specifiek mogelijk voordat je met je advertentie aan de slag gaat.

2. Target de juiste doelgroep

Voor wie maak je deze advertentie? Maak dit zo specifiek mogelijk. Denk na over hoe oud je doelgroep is, waar deze woont, geïnteresseerd in is en andere belangrijke details. Snapchat biedt uitgebreide targetingopties op basis van demografie, interesses, locatie en gedrag. Tip: Maak gebruik van Custom Audiences om bestaande gebruikers binnen de doelgroep te bereiken of Lookalike Audiences om nieuwe gebruikers die binnen jouw doelgroep vallen te vinden.

3. Kies de juiste advertentievorm

Nu gaan we kijken hóe we deze doelgroep het beste kunnen overtuigen. Er zijn veel verschillende advertentievormen en elke vorm heeft zijn unieke voordelen. Kies een creatieve vorm die aansluit bij je doelgroep en experimenteer met verschillende vormen! Zo kun je snel de aandacht trekken voordat de gemiddelde jongere is afgehaakt en doorklikt. Dit zijn de meest populaire vormen:

  • Snap Ads:
    Dit zijn korte advertenties van maximaal 10 seconden die tussen de Stories van gebruikers worden getoond. Snap Ads kun je in de vorm van een foto of video adverteren. Maar Snapchat is een videogericht platform, dus adviseren we om een videoadvertentie te delen, omdat deze beter presteert. Een groot voordeel van deze advertentievorm is dat je aanvullende informatie kunt delen, zoals een langere videoversie, een artikel of app-installatiepagina.
  • Story Ads:
    Dit is een verzameling van Snaps die verschijnen op de “Discover” pagina van Snapchat. Gebruikers die op de advertentie klikken krijgen meerdere advertenties achter elkaar te zien zonder door te klikken. Zo krijg je meer ruimte voor je advertentie en kun je de aandacht van je doelgroep proberen vast te houden.
  • GeoFilters:
    Dit zijn Visuele overlays die gebruikers aan hun Snaps (foto’s) kunnen toevoegen. Deze filters zijn locatiegebonden en dus ideaal voor evenementen en fysieke winkels. Het leuke van deze vorm van adverteren is dat je echt interactie hebt met je doelgroep. Ze staan namelijk met jouw merk op de foto.
  • Sponsored Lenses:
    De welbekende lenzen zijn natuurlijk waar Snapchat vooral om bekend staat. Wees vooral creatief! Maak een filter die leuk is om te gebruiken, waarmee je tegelijkertijd jouw merk onder de aandacht brengt. Ook met deze advertentievorm kies je echt voor interactie met je doelgroep.

4. Creëer interessante content

Herinner je je nog de spanningsboog van 8 seconden? Het is een hele uitdaging om binnen dat tijdsbestek de aandacht van je doelgroep te trekken, en laat staan, vast te houden. Gelukkig beschik je met Snapchat over alle handvaten om dit mogelijk te maken. Zorg ervoor dat je advertenties opvallen en passen bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Maar welke content vinden jongeren nou écht interessant?

First of all: zorg voor opvallende en aantrekkelijke content. Jongeren worden dagelijks doodgegooid met content, dus kijken ze niet snel ergens van op. Wees creatief en trek meteen de aandacht. Haak bijvoorbeeld in op actualiteiten of ga de interactie aan met je doelgroep door een vraag te stellen of een poll te delen. Zorg ook voor authentieke content en deel alleen echte verhalen, want als jongeren doorhebben dat je neppe, onoprechte content deelt ben je ze meteen kwijt. Tot slot: houd het kort (mand) en combineer tekst, beeld en geluid. Zo kun je de aandacht van je doelgroep trekken én vasthouden.

Lees meer over content

5. Meet en optimaliseer

Na het lanceren van je advertenties wil je natuurlijk wel weten of deze goed presteert of dat er nog ruimte voor verbetering is. Gebruik de tools van Snapchat Ads Manager om de prestaties van je advertenties te bekijken en te optimaliseren. Misschien ontdek je dat sommige concepten of afbeeldingen beter werken dan andere en dat je beter hierop kunt inspelen. Experimenteer met verschillende advertenties om de beste resultaten te behalen.

Dus: adverteren maar!

Adverteren op Snapchat is dus een goede manier om jouw doelgroep te bereiken, vooral wanneer deze bestaat uit jongeren onder de 18 jaar. Of je nu een klein bedrijf bent dat lokaal wil groeien of een groot merk dat wereldwijd bekendheid wil vergroten, met Snapchat kun je al jouw doelstellingen bereiken.

Hulp nodig bij Snapchat-ads?

 

Maak kennis met: Femke Hegger

Als creatieveling met een technisch randje zet Femke zich graag in om de (online) doelen van klanten te behalen. Met een voorliefde voor SEO, conversieoptimalisatie en design krijgt ze daarom veel energie van websitetrajecten en andere online uitdagingen. Als online marketingadviseur gaat Femke iedere creatieve uitdaging aan om klanten te helpen groeien.

Maak kennis met Femke Hegger

Online marketingadviseur