Hoort Pinterest thuis in jouw contentstrategie?
Pinterest is hot. In 2023 passeerde het medium de magische grens van 450 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd. En het aantal actieve gebruikers stijgt nog steeds! Daarom is het niet verkeerd om te overwegen om Pinterest in jouw contentstrategie te integreren. Maar wanneer kan Pinterest een goede match zijn voor jouw bedrijf? En hoe zorg je er vervolgens voor dat Pinterest leidt tot meer verkeer naar jouw website?
1. Ken je doelgroep
Who run the world… eh… Pinterest? GIRLS! Ruim 80% van de Pinterestgebruikers is vrouw, waarmee zij de drijvende kracht achter dit medium zijn. Zij pinnen vooral inspiratie voor outfits, interieur, DIY’s recepten of andere aankopen. Vormen vrouwen een interessante doelgroep voor jouw bedrijf, dan kan het voor jouw bedrijf belangrijk zijn om in deze oriënterende fase aanwezig te zijn op dit platform. Op deze manier kom je op een ongedwongen manier met jouw doelgroep in contact. Wees je er dus goed van bewust wie je doelgroep is en wat zij graag willen zien. Wat moet een afbeelding bevatten waardoor zij hem gaan vinden en pinnen op één van hun borden?
2. Ken het algoritme van Pinterest
Om ervoor te zorgen dat jouw pins scoren, is het goed om te weten wat werkt voor het huidige algoritme van Pinterest. Allereerst is het belangrijk om consistent nieuwe pins te plaatsen. Hoe meer tijd je investeert, hoe sneller het balletje gaat rollen. Neem wekelijks of maandelijks een momentje om wat nieuwe pins te posten en om pins van anderen op je borden te plaatsen. Al deze acties zorgen voor een melding bij je volgers, waardoor je sneller top-of-mind zal worden.
Aangezien Pinterest een visueel medium is, valt je pin beter op wanneer het mooi beeldmateriaal, oftewel “Pinterest Perfect” is. Daarbij werken beelden in portretrichting (735px bij 1102 px en een minimale resolutie van 150 DPI) beter en worden pins met gezichten erop juist 30% minder gerepind.
3. Pinterest als zoekmachine
Benader Pinterest als zoekmachine in plaats van als social media platform. Omdat Pinterest om het visuele aspect draait, gaat het voor gebruikers alleen om de juiste afbeeldingen vinden en geïnspireerd raken. Niet om het sociale aspect, zoals dat wel is op Facebook of Instagram. Maar alleen mooie afbeeldingen leveren geen verkeer naar je website op. Het gaat om gevonden worden. Benut daarom de kracht van Pinterest en voorzie je titels en omschrijvingen van de juiste zoekwoorden.
Beschrijf de afbeelding zo gedetailleerd mogelijk en gebruik hierbij zoekwoorden die de doelgroep naar alle waarschijnlijkheid zal gebruiken. Gebruik daarnaast ook in je profielbeschrijving en bordtitels relevante zoekwoorden.
4. Websiteverkeer
Om een interessant aantal websitebezoekers via social media platformen als TikTok, Facebook en Instagram te krijgen, moet je tegenwoordig al snel de portemonnee opentrekken. Alhoewel de advertentiemogelijkheden op Pinterest ook steeds meer uitbreiden, verloopt vooralsnog het meeste verkeer hier organisch.
Gebruikers klikken op afbeeldingen van pins voor meer informatie. Voor de tips of checklist die je in de afbeelding beloofde, of voor een webshop waar je dat leuke artikel kan kopen. Zij komen dus terecht op jouw website, en dan is het aan jou om dit bezoek om te zetten in een klant of inschrijving voor je nieuwsbrief. Zorg dus dat jouw website Pinterest-proof is en de gebruiker precies geeft wat het van je verwacht. Richt jouw website op een dusdanige manier in dat dit vervolgens leidt tot een lead.
5. Analyseren en optimaliseren
Na verloop van tijd is het goed om eens in de Pinterest statistieken te duiken en te zien wat werkt en wat niet. Misschien merk je wel op dat het gebruik van bepaalde zoekwoorden of soort afbeeldingen goed werkt. Zorg dan dat je dit ook in de rest van je pins verwerkt. Controleer ook meteen of alle links die aan de pins gekoppeld zijn nog kloppen. Je wil natuurlijk niet dat geïnteresseerden terecht komen op een URL die niet meer bestaat.
Groot worden op Pinterest vergt vooral veel geduld! Dit is een medium voor de lange termijn en het kan zo een paar maanden duren voordat het werkt. Pinterest heeft als groot voordeel dat de berichten die je plaatst een langere levensduur hebben. Waar posts op Facebook en Instagram al snel opgeslokt worden door de tijdlijn van je volgers, blijven pins op Pinterest langer rondzwermen en krijgen ze daarmee een steeds groter bereik. De levensduur van berichten op Facebook is ongeveer 3,2 uur, terwijl de levensduur van een pin wel 7 maanden tot jaren kan zijn!
Schrijfster van deze blog: Anouk Bos
Onze contentexpert gespecialiseerd in jongerenmarketing
Anouk is creatief marketingstrateeg en weet alles van content. Ze krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.