Je bedrijf groeit, de marketingstrategie verandert, mensen hebben negatieve associaties bij je bedrijfsnaam of je bedrijfsnaam is gewoon verouderd: tijd voor wat nieuws! Maar ook als je een startende ondernemer bent, alle plannen al klaar hebt liggen en druk bezig bent met de lancering van jouw bedrijf, is een krachtige bedrijfsnaam onmisbaar. Via-via stromen de eerste opdrachten misschien zelfs al binnen: time’s ticking! Dus snel aan de slag met het fixen van een passende bedrijfsnaam. Maar hoe?
1. Onmisbare elementen: de basis
Naast dat een goede bedrijfsnaam direct betekenis geeft en iemand vertelt wat je doet of aanbiedt, wil je ook dat het een positieve lading heeft. De naam moet uitstralen waar je voor staat en waar je voor gaat. Daarnaast moet ‘ie makkelijk te onthouden en uit te spreken zijn, want wie zit er nog te wachten op ingewikkelde woorden of twijfel over de uitspraak? Hou het simpel: kort en krachtig. Dan blijft een goede bedrijfsnaam veel beter hangen.
2. Voor welk type bedrijfsnaam ga je?
Er zijn veel verschillende soorten bedrijfsnamen. Zo heb je bijvoorbeeld de familienamen. Deze die je –duh- vooral bij familiebedrijven, maar soms zijn het ook de partners die de naam van het bedrijf dragen: dit zie je bijvoorbeeld veel bij advocatenkantoren. Ook zijn veel bedrijfsnamen afkortingen. Dat kan van de persoonsnamen zijn, maar ook van de beschrijving van het product of de dienst.
Wist je bijvoorbeeld dat HEMA staat voor ‘Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam’, en drogisterij Etos voor ‘Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking’? Als je op deze manier gaan brainstormen, zijn de mogelijkheden eindeloos!
3. Braintraining: hoe kom je nou tot die perfecte bedrijfsnaam?
Een bedrijfsnaam verzinnen is zeker niet makkelijk: er zijn zoveel mogelijkheden. En wanneer heb je nou écht iets goeds te pakken? Het is namelijk wel belangrijk om de juiste naam te kiezen: je hebt er ten slotte dagelijks mee te maken en je bouwt er jouw imago mee op. Maar zodra je de basis snapt (simpel, kort en krachtig) en het type bedrijfsnaam (zoals familienaam of afkorting) weet, is dit al een goede start om jouw brainstorm mee te beginnen.
Onze belangrijkste tip hierin is: ga associëren. Pak een groot vel papier, zet jouw belangrijkste dienst of product in het midden, en start met het bedenken van synoniemen, associaties en passende termen. Het liefst doe je dit met twee of meer personen: zo inspireer je elkaar, en het ene idee volgt vanzelf in een volgende. Grote kans dat hier het gouden idee tussen zit!
4. Uitrollen maar: logo en huisstijl
Al die associaties die je in stap 3 had bij jouw bedrijfsnaam, komen pas echt tot leven met een passend logo en beeldmerk. Dit zorgt voor herkenbaarheid en legt de eerste basis voor het imago van jouw bedrijf. En een sterk logo heeft een onderbouwing en een verhaal: met een ideale mix van een mooi kleurenpalet, treffende typografie en herkenbaar beeldgebruik. Want kleuren en vormen zijn sneller te herkennen in woorden: mensen zien in één oogopslag dat ze met jouw bedrijf of merk te maken hebben.
Mogen wij met je meedenken?
Regelmatig nemen bedrijven ons bij de arm en laten ons meedenken over hun nieuwe bedrijfs- of merknaam. Zo bedachten wij bijvoorbeeld de naam Danure voor een verloskundigepraktijk in Horst: Danure is een verwijzing naar de Keltische godin ‘Danu’ en het verwijst naar het natuurlijke proces van een zwangerschap. Creatief, makkelijk te onthouden én het geeft op een subtiele manier weer wat het bedrijf doet!
En ook voor jouw nieuwe bedrijfsnaam denken we graag creatief met je mee, of nemen het hele proces voor je uit handen. Of mocht je nog twijfelen en niet zeker weten of je je bedrijfsnaam überhaupt moet aanpassen? Dan adviseren we je en geven we je meer inzicht in de voor- en nadelen.
Deze bedrijfsnamen kwamen uit onze creatieve koppies
Schrijver van deze blog: Hans van den Ouweland
Creatieveling met oog voor detail
Ieder nieuw vraagstuk prikkelt hem om niet voor, maar mét de klant invulling te geven aan een goed verhaal. Een nuchtere creatieveling die echt warm kan lopen voor een uitgekiende boodschap in tekst, beeld en vorm.