Server-side tagging is een hot topic. Steeds meer mensen zijn gesteld op hun online privacy, maar daar zit een keerzijde aan; het wordt voor bedrijven moeilijker om data te verzamelen. Terwijl dát nou juist zo belangrijk is om je website en campagnes optimaal te laten presteren.
De oplossing? Server-side tagging! Het klinkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk is het best wel logisch. Wij leggen je uit wat server-side tagging is én waarom het belangrijk kan zijn voor jouw website.
Waarom is het belangrijk om online data te verzamelen en analyseren?
We duiken zo in server-side tagging. Maar first things first: het is eerst belangrijk om te begrijpen wáárom het verzamelen en inzetten van data zo cruciaal is voor jou als marketeer.
Om de effectiviteit en resultaat van je onlinemarketinginspanningen te meten, wil je weten hoe mensen zich op jouw website gedragen: Waar klikken ze op? Welke pagina’s bezoeken ze het meest? Vanuit welke kanalen zijn de bezoekers afkomstig?
Dit soort informatie helpt je om je website te verbeteren én om je onlinemarketingkanalen zo slim mogelijk in te zetten. Dit zorgt er namelijk ook voor dat campagnes, zoals retargeting, beter presteren.
Aha! Dus met de juiste dataverzameling zorg je ervoor dat iedere marketingeuro zoveel mogelijk oplevert.
Hoe werkt het verzamelen van websitedata?
Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van Google Analytics. Dit is een tool die data verzamelt over het gedrag van jouw websitebezoekers. Maar hoe komt Google Analytics aan die data? Dat is waar ‘tags’ om de hoek komen kijken.
Tags zijn stukjes code die op je website worden geplaatst en informatie verzamelen over hoe websitebezoekers zich gedragen. Ze werken als kleine camera’s. Eenvoudige gegevens, zoals paginaweergaven, worden verzameld. Daarnaast wordt ook complexere informatie bijgehouden, zoals contactopnames en aankopen via jouw website of webshop (conversies). Met deze metingen kun je vervolgens gericht je marketingkanalen en advertenties inzetten. Al deze gegevens worden verzameld in een tool zoals Google Analytics.
Beperkingen door privacy regel- en wetgeving
Privacy van websitegebruikers krijgt steeds meer aandacht. De regels rondom dataverzameling worden strenger. Externe cookies (third-party cookies) worden steeds vaker geblokkeerd door adblockers en browsers zoals Safari en Firefox. Deze cookies verzamelen gegevens van andere websites, zoals TikTok, om advertenties zo effectief mogelijk te maken. Dit maakt het moeilijker om volledige data van je websitebezoekers te verzamelen. Gelukkig is er een privacyvriendelijke manier om gegevens te verzamelen: server-side tagging.
Wat is server-side tagging eigenlijk precies?
Vroeger werd websitedata direct naar online marketingkanalen zoals Google Analytics, Google Ads en social media gestuurd. Met server-side tagging komt daar een ‘server’ tussen. Deze server kun je zelf aanmaken en vanuit deze tussenlaag bepaal je welke data je doorstuurt naar Google Analytics en andere externe kanalen. Het is als het ware jouw eigen camera én filter!
Omdat de data op de server staat, wordt deze beschouwd als ‘first party’. Dit betekent dat deze data, in tegenstelling tot externe cookies, niet geblokkeerd kan worden. Hierdoor blijft de dataverzameling altijd doorgaan en wordt deze niet onderbroken.
5 redenen waarom je voor server-side tagging moet kiezen
- Ultieme privacy en gegevensbescherming: Met server-side tagging wordt je websitedata eerst verwerkt voordat deze naar externe platforms zoals Facebook gaat. Dit beschermt de privacy van je gebruikers beter en zorgt ervoor dat je voldoet aan wet- en regelgeving zoals de AVG. Win-win!
- Je website wordt razendsnel: Zeg vaarwel tegen trage laadtijden! Door server-side tagging gebruik je geen externe cookies meer, wat je website een flinke snelheidsboost geeft. Tags worden niet meer individueel door de browser verstuurd, maar in één keer via je eigen server. Resultaat? Snellere laadtijden, een betere gebruikerservaring en meer leads.
- Je krijgt een dieper inzicht in je doelgroep: Geen adblocker die je nog tegenhoudt! Met server-side tagging verzamel je meer data over het gedrag van je websitegebruikers. Dit betekent dat je je doelgroep beter leert kennen en je marketingcampagnes nog gerichter kunt maken. Meer data = betere beslissingen.
- Je bent voorbereid op de toekomst: De privacy van gebruikers wordt steeds belangrijker. Door de toenemende beperkingen op third-party cookies verliezen traditionele methoden zoals websiteretargeting aan effectiviteit. Met server-side tagging kun je je marketingstrategieën optimaliseren zonder afhankelijk te zijn van third-party cookies.
- Minder doen voor meer poen: Ja, server-side tagging is een investering. Maar het levert je zoveel meer op. Sterker nog: het levert geld op! Een snellere, beter presterende website verhoogt de kans op conversies, wat leidt tot een hogere ROI van je marketinginspanningen en uiteindelijk meer omzet. Je portemonnee gaat je bedanken!
Dus, waar wacht je op?
Kortom, server-side tagging is een gamechanger voor jouw online marketingstrategie. Ben je ervan overtuigd dat server-side tagging het verschil gaat maken voor jouw organisatie? Dan is het nu tijd om de switch te maken. Het implementeren hiervan vraagt om specifieke technische expertise, maar geen zorgen, wij staan klaar om je daarbij te helpen!
Plan een adviesgesprek in met Femke
Femke is jouw specialist op het gebied van online marketing en websiteontwikkeling! Ze smeedt een online strategie die jouw doelgroep als een magneet naar jouw website trekt én omsmelt tot trouwe klanten. Til ook jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau.