Groentezaden bijzonder maken? En of dat kan! Elke teler weet namelijk dat achter zelfs het kleinste zaadje een wereld aan potentie schuilt. Maar hoe zorg je ervoor dat die unieke eigenschappen ook duidelijk zijn voor de doelgroep? Het antwoord ligt in een ijzersterke productpositionering. Precies dat hebben we gedaan voor BASF | Nunhems. Zij bieden met innovatieve groentezaden oplossingen voor de hele groenteketen; van telers tot de verwerkende industrie en foodservice. Met ons creatieve concept brachten we hun boodschap tot leven. En met succes. Als telers aan prei denken, denken ze aan BASF | Nunhems: Out of its leek!
Wij zorgden voor:
✓ Productpositionering
✓ Creatief concept & middelenmix
✓ Copywriting
✓ Social media campagne
✓ Drukwerk & gimmicks
Waarom een productpositionering?
Wil je je onderscheiden van de concurrentie? Dan is een sterke positionering dé manier om een speciaal plekje in het hart van je doelgroep te veroveren. Zeker in de agrarische sector, waar steeds nieuwe rassen strijden om de aandacht van de teler. Een goede productpositionering zorgt ervoor dat telers niet alleen begrijpen wat elke preisoort uniek maakt, maar ook hoe het hun werk makkelijker en winstgevender kan maken. Met een sterke positionering laat je zien wat je product écht voor je klant kan betekenen. En dat blijft hangen!
BASF | Nunhems blijft hun preisoorten voortdurend ontwikkelen met innovaties die inspelen op de specifieke uitdagingen van telers. Juist daarom is een duidelijke productpositionering zo belangrijk, zodat telers precies weten wat ze van de verschillende preisoorten kunnen verwachten en waarom een specifiek preiras de beste keuze voor hen is.
Van gen tot gewin: prei die telt voor de teler
Het ontwikkelen van een nieuw preiras is nogal een technisch en complex proces. Maar telers zitten niet te wachten op een wetenschappelijk betoog – zij willen weten wat een ras hen écht oplevert: in de portemonnee, qua tijd, opbrengst of kwaliteit. Daarom vertaalden we de genetische eigenschappen van de preisoorten naar concrete resultaten.
Dat deden we met het creatief concept ‘Out of its leek’: een woordspeling tussen het Engelse gezegde ‘Out of its league’ en het Engelse woord voor prei, ‘Leek’. Dit overkoepelend concept spitsten we toe op elke preiras, waarbij we de unieke eigenschappen van de verschillende rassen vertaalden naar voordelen voor de klant.
- Flexiton – Out of its leek in cleanability – Een makkelijk schoon te maken prei bespaart veel tijd; en dat bespaart geld.
- Maxton – Out of leek in profitability – Met een langer oogstseizoen en hoge resistentie tegen ziektes, zorgt deze prei voor een maximale opbrengst per hectare.
- Rapton – Out of its leek in cleanability & uniformity – Deze uniforme en makkelijk te schonen prei zorgt voor hoge opbrengsten in de herfst.
Dit soort verhalen komen echt binnen bij de telers, omdat het antwoord geeft op de vraag: what’s in it for me? In één oogopslag weten ze precies wat ze kunnen verwachten en hoe het hen helpt om hun doelen te bereiken.
Van concept naar campagne
Oké, nu hebben we een goed verhaal, maar hoe krijgen we dit verhaal bij de telers? Dat begint bij de vraag: waar zijn telers te vinden? Nou, op het veld natuurlijk! Dus ontwikkelden we middelen die ze daar tegenkomen en kunnen gebruiken tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Zo kunnen ze niet meer om BASF | Nunhems heen.
We zorgen ervoor dat het concept ‘Out of its leek’ volop zichtbaar is, tijdens demodagen, beurzen en in de dagelijkse praktijk. We ontwikkelen kratkaarten, drukwerk voor borden die op de velden van BASF | Nunhems worden geplaatst, roll-up banners, brochures en ringbandboekjes. En om het concept nog dichter bij de telers te brengen, creëren we praktische en opvallende gimmicks: schoonmaakschorten voor zowel Flexiton en Rapton. Tot slot zetten we de campagne extra kracht bij met een landingspagina en een social media campagne, zodat we het concept ook online maximaal onder de aandacht brengen.
Door deze gerichte middelen, afgestemd op de dagelijkse werkomgeving van de teler, geven we ‘Out of its leek’ maximale zichtbaarheid en zorgen we ervoor dat het concept niet te missen is.
Kortom, de kracht van positionering
Een sterke productpositionering gaat verder dan alleen opvallen – het zorgt voor een blijvende indruk. En niet onbelangrijk: het zorgt ervoor dat het hele salesteam hetzelfde verhaal vertelt. Voor BASF | Nunhems betekende dat niet alleen een marktintroductie van hun nieuwe preirassen, maar telers écht overtuigen van de voordelen. De combinatie van een duidelijke boodschap en krachtige visuele ondersteuning versterkt de positie van hun rassen ten opzichte van concurrenten én raakt de juiste snaar bij telers. Daarmee heeft BASF | Nunhems voor deze nieuwe preirassen een solide basis om op voort te bouwen – en dat is precies wat een sterke positionering moet doen. En blijven ze wereldwijd marktleider.
Ontmoet het brein achter deze case: Noortje
Stel je vragen en deze creatieveling gaat er meteen mee aan de slag. Van tekstschrijven en videoconcepten bedenken tot aan het uitrollen van wervingscampagnes: niets is voor haar te gek. Noortje heeft graag de touwtjes in handen en brengt elke opdracht tot een goed resultaat.
