Een geheel op maat gemaakte schuifdeurkast die je zelf kunt bestellen en monteren: ideaal! Om nóg meer handige harry’s en interieurlovers te bereiken, kwam Schuifwanden.nl naar ons toe met de vraag om hun webshop in een nieuw jasje te steken. Met als grote doel: omzetgroei. We gingen aan de slag met deze opdracht, in februari 2021 ging de webshop live en na een jaar waren de eerste resultaten meer dan zichtbaar. Die eerste resultaten schuiven wij zeker niet onder stoelen, banken of achter een deur. Integendeel: ontdek nu wat een nieuwe webshop én online strategie in één jaar tijd teweeg brengen.

Wij zorgden voor:
✓ Marketingstrategie
✓ Huisstijl
✓ Websitedesign
✓ Copy & beeldregie
✓ Contentstrategie

Maar eerst: onze aanpak

Resultaat komt er niet zomaar. We zijn gestart met een heel online marketingtraject om tot de juiste aanpak te komen. Samen met Schuifwanden.nl hebben we hun doelen, kernwaarden en doelgroepen vastgesteld. Daarnaast hebben we een concurrentieanalyse uitgevoerd en de customer journey in kaart gebracht. Al deze informatie vormde de basis voor de nieuwe website, met als kernboodschap: Zelf bestellen en monteren: iedereen kan het. Daarnaast kregen we inzicht in belangrijke elementen die niet mochten ontbreken op de vernieuwde website. Dit waren onder andere:

  • Een gebruiksvriendelijk bestelproces;
  • Een ruim aanbod aan inspiratie;
  • De mogelijkheid tot het aanvragen van stalen;
  • Een grotere betrouwbaarheid d.m.v. reviews;
  • Duidelijke (meet)instructies.

Het oog wil ook wat

Een nieuw uiterlijk voor de webshop, vraagt om een nieuwe huisstijl. We maakten hiervoor een nieuw  logo- en huisstijldesign. Gebaseerd op de kleuren van de oude webshop, maar met een frisse uitstraling. Dit vertaalden we door naar een websitedesign, gericht op gebruiksvriendelijkheid en op basis van wireframes. Vervolgens ging internetbedrijf Forwart hiermee aan de slag voor de technische realisatie.

Voetjes omhoog tot die website technisch gefixt is? Zeker niet. Wij houden graag de vaart erin. Daarom hielden wij ons ondertussen bezig met de contentregie voor op de website: veel teksten en beelden hebben de revue gepasseerd. De teksten voor de website werden geschreven op basis van een zoekwoordanalyse. Dit zorgt ervoor dat Schuifwanden.nl zo goed mogelijk vindbaar is bij zoektermen die de doelgroep gebruikt.

Contentstrategie

Nieuwe gebruiksvriendelijke website? Check! Tijd om dit aan het grote publiek te verkondigen. Om meer merkbekendheid bij de doelgroep te verkrijgen, kozen we ervoor om de focus te leggen op het bieden van inspiratie door middel van content. De doelgroep staat immers te springen om slimme opbergmogelijkheden, en die oplossing geven wij precies op de plek waar zij die zoeken. Dit doen we in beeld via Pinterest, Facebook en Instagram en in tekst via blogs, waar we opbergtips delen die belangrijke zoekwoorden bevatten.

Hiermee genereren we zoveel mogelijk verkeer naar de website, waar we vervolgens de geïnteresseerde bezoeker informeren over het aanbod én we ze hopelijk aansporen voor een aankoop. En daar trekken we ondertussen samen in op: wij zijn verantwoordelijk voor SEO-vriendelijke blogs en de plaatsing van social media-content neemt Schuifwanden.nl zelf voor haar rekening. Maar wij kijken met regelmaat mee over de schouder om te analyseren wat er gebeurt en te adviseren wat beter kan. Wat dacht je bijvoorbeeld van Pinterest: waar het toepassen van de juiste zoekwoorden en goed beeldmateriaal zorgt ervoor dat de sneeuwbal van views is gaan rollen. In heel 2023 haalden we bijvoorbeeld 3.22 miljoen weergaven op de Pins!

Duurzame samenwerking

Onze contentstrategie heeft ervoor gezorgd dat het organisch (gratis) verkeer naar de nieuwe website in het eerste jaar al direct met +31% steeg ten opzichte van het jaar ervoor met de oude webshop.

En uiteindelijk het allerbelangrijkste: de websitebezoeken zijn kwalitatiever geworden. Want niet alleen de bezoekduur en het aantal bezochte pagina’s per sessie is vergroot, er zijn +269% meer bestellingen geplaatst en de omzet is gegroeid met +349%. En daar gaat het uiteindelijk om!

“We hebben het gehele traject met MarketingMakkers positief ervaren. We hebben samen een mooi concept neergezet met een eerlijk verhaal. Nu aan ons om dit verder uit te rollen in de markt.”

Carlijn Verhaag - Mede-directeur van Schuifwanden.nl

 Maar we zijn er nog niet!

De vernieuwde webshop staat en de omzet is flink gegroeid. Maar dat betekent niet dat onze taak erop zit. Wij werken nog steeds nauw samen met Schuifwanden.nl en dragen onze marketingkennis aan hen over, zodat meer en meer werkzaamheden intern opgepakt kunnen worden. Ook blijven we de website en webshop optimaliseren aan de hand van ontwikkelingen en gebruikerstests en zijn we scherp op het uitrollen van de contentstrategie.

In samenwerking met:

Ontmoet het brein achter dit project: Anouk

Marketingstrateeg en projectmanager van dit project

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg