Meterik Elektro? Die naam, uitstraling en identiteit was niet meer van nu. Tijd voor verandering! Wij mochten ze begeleiden in de toffe transitie naar EnergiQ. Van nieuwe naam en identiteit tot een visuele rebranding met passende middelen. Nu staat er een sterk, passend merk dat past bij de huidige markt én klaar is voor de toekomst. Ontdek nu hoe wij stap voor stap zorgden voor een energieke rebranding.
Wij zorgden voor:
✓ Nieuwe naam & positionering
✓ Visuele rebranding
✓ Nieuwe website
✓ Communicatiemiddelen
Van Meterik Elektro naar EnergiQ
Een naam is de basis van je merkidentiteit. Meterik Elektro? Dat was ‘m niet meer. Dit paste niet langer bij de groeiende ambities en het vernieuwde aanbod van dit innovatieve elektrotechnisch advies- en installatiebedrijf.
Oftewel: dat vraagt om een nieuwe naam! En dat werd EnergiQ. Waarom? Het woord ‘energie’ staat natuurlijk synoniem voor elektriciteit, dat spreekt voor zich. Maar daarnaast doet dit team elke dag met volle energie hun werk: en dat is natuurlijk iets waar helemaal niks aan verandert.
Ten slotte verwijst de term ‘iQ’ naar de slimme oplossingen om bijvoorbeeld energieverbruik te verminderen en veiligheid te verhogen. Een naam die dus past op alle fronten.
De kern van EnergiQ
In nauwe samenwerking met het team van EnergiQ brachten we via strategische sessies hun ‘why, how en what’ in kaart. Deze vertaalden we door naar een positionering richting klanten én richting medewerkers.
Zo klinkt dat bijvoorbeeld richting klanten:
“Wij zijn EnergiQ. Wij gaan voor comfortabele leefomgevingen vol gemak en zorgeloosheid. Hoe? Door te doen en te denken. Want wij zien het beste eindresultaat voor ons en werken daar naartoe.”
En zo richting medewerkers:
“Wij zijn EnergiQ en wij zijn dankbaar voor onze collega’s. Door hun behulpzaamheid kunnen we samenwerken als een team. En daarvoor krijgen ze een écht ‘dankjewel’. Elke dag opnieuw.”
Dit vormde het uitgangspunt voor alle vervolgstappen in de rebranding. En als je goed oplet zie je deze woorden nu ook terug in hun uitingen, zoals bijvoorbeeld op de website.
Een nieuw visueel jasje
De nieuwe naam vroeg om een fris en dynamisch logo, en een huisstijl die zowel intern als extern indruk maakt. Oftewel: een uitstraling die past bij de nieuwe positionering. We ontwikkelden een visueel concept stoer karakter geeft aan de relatief chique naam.
De kleuren zwart en geel en de krachtige ‘Q’ geven het logo een energiek, modern en krachtige uitstraling. Daarnaast is het logo modulair opgebouwd uit geometrische vormen, wat verwijst naar hun steeds belangrijker wordende domotica-oplossingen.
Ook springt ‘iQ’ eruit, wat een link is naar hun slimme oplossingen. De ‘Q’ kan ook gezien worden als een ‘power button’ en daarmee als de start van een fijne samenwerking en succesvol project.
Design tot in de details
Een nieuw logo heeft nogal wat voeten in de aarde: dat betekent een vernieuwing van heel wat communicatiemiddelen! Wij zorgden ervoor dat alle communicatie van EnergiQ nu past bij de nieuwe huisstijl. Van de grote uitingen tot de kleinste details. Dus denk bijvoorbeeld aan:
- Autobelettering op alle werkbussen
- Informatieve flyers die ook het merkverhaal uitdragen
- Hekwerkbanners
- Signing op en in het pand
- Social media visuals
- Bedrijfskleding
- E-mailhandtekeningen en visitekaartjes
- Stickers voor in de meterkast van klanten
De nieuwe website: modern en effectief
Een website is het online visitekaartje, dus ook deze mocht op de schop! We ontwierpen en bouwden een gebruiksvriendelijke site met een heldere navigatie en frisse, passende uitstraling.
Daarnaast gingen we aan de slag met de content van de website: uiteraard kregen de fotografie én nieuwe brandvideo, die we maakten in samenwerking met CULT. Content Creators, hier een mooie plek. Ook schreven we websiteteksten die uitgebreide informatie bieden over de diensten van EnergiQ én de merkwaarden weerspiegelen.
Lanceringsstrategie én open dag
Ready for take-off? In aanloop naar de open dag vond de grote bekendmaking van de nieuwe naam plaats. Om aandacht te creëren, ontwikkelden we een persbericht én social mediaberichten. Tegelijkertijd zorgden we voor een vlekkeloze overgang naar de nieuwe website.
De open dag gaf nog een extra kickstart aan de rebranding. Hier konden klanten, partners en alle andere geïnteresseerden voor het eerst in levenden lijve de nieuwe merkidentiteit ervaren. We ondersteunden dit evenement met diverse communicatiemiddelen, waaronder:
- Enthousiaste uitnodigingen
- Gerichte social mediaberichten met uitnodiging
- Beachvlaggen om de aandacht te trekken
Het resultaat? Klaar voor de toekomst!
Met de herpositionering en rebranding naar EnergiQ, mét bijpassende middelen, staat het bedrijf sterker dan ooit. De nieuwe merkidentiteit zorgt voor veel positieve reacties bij zowel klanten als medewerkers. En de open dag? Die werd supergoed bezocht! EnergiQ is klaar voor de toekomst en wij zijn megatrots op onze bijdrage aan deze succesvolle transformatie, van A tot Z.
"Met hulp van MarketingMakkers hebben wij ons bedrijf in een geheel nieuw jasje gestoken. Het is precies geworden wat wij ervan gehoopt hadden. Een toffe, krachtige naam, een stoer logo en een hele nieuwe identiteit. De reacties die we hierop krijgen zijn alleen maar lovend en sluiten precies aan bij wat wij in gedachte hadden bij deze naam. Aldus wat wij in ons hoofd hadden heeft MarketingMakkers omgezet naar realiteit!"
Sandra Keijsers - Administratief medewerker bij EnergiQ
In samenwerking met:
Ontmoet het brein achter dit project
Als creatieveling met een technisch randje zet Femke zich graag in om de (online) doelen van klanten te behalen. Met een voorliefde voor SEO, conversieoptimalisatie en design krijgt ze daarom veel energie van websitetrajecten en andere online uitdagingen. Als online marketingadviseur gaat Femke iedere creatieve uitdaging aan om klanten te helpen groeien.