Horst aan de Maas bestaat uit 16 unieke dorpen met elk hun eigen identiteit. Zij worden verbonden door Gemeente Horst aan de Maas, die ons de opdracht gaf om tot een nieuw logo en huisstijl te komen voor deze regio. Het oude logo was ‘m namelijk niet meer. Het miste de connectie met het karakter van de inwoners van Horst aan de Maas. Daarom doken we in het verhaal van de gemeente: een sterke basis voor een passende huisstijl.
Wij zorgden voor:
✓ Identiteitsdocument
✓ Logo & huisstijl
✓ Huisstijlhandboek
✓ Webdesign
✓ Rebranding on- en offline middelen
✓ Drukwerk
✓ Lanceringsvideo
Het nieuwe logo: een symbolische weergave
“Inwoners uit Horst aan de Maas zijn bescheiden, nuchter én een tikje verlegen. Harde werkers, die veel bereikten en soms vergeten hoe bijzonder dat is. Maar allemaal vooruitstrevend en verbonden.”
Dát is het verhaal dat we schreven over het karakter van de gemeente: het identiteitsdocument ‘Ons Horst aan de Maas’ was perfecte startpunt voor de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl. Dit resulteert krachtig logo, waarin de letter ‘H’ omhoogklimt naar de toekomst.
Deze letter is opgebouwd uit zestien driehoekjes, die de 16 dorpen symboliseren. Samen vormen deze een dynamisch geheel, dat staat voor gelijkheid. Van het groen van het buitengebied, naar het blauw van de Maas, tot het paars van de heidevelden; het kleurverloop toont de diversiteit van de gemeente. Fris, modern en helemaal Horst aan de Maas.
Een huisstijlhandboek is onmisbaar
In zo’n grote organisatie waar veel verschillende gaan werken met de nieuwe huisstijl, is het belangrijk om alle bedoelingen rondom het logo goed vast te leggen. Want alleen als iedereen de huisstijl op dezelfde manier toepast, zorgen we voor een éénduidige en daarmee sterkere uitstraling. Daarom ontwikkelden we een huisstijlhandboek met de toepassing van alle logo-bestanden, templates en alle overige regels. Dit resulteerde in een waardevol online document, waar de hele organisatie en partners vaak op terugvallen om (logo)bestanden te downloaden, kleurcodes te vinden en toepassingseisen voor huisstijlmiddelen na te lezen. Dit document vormt een belangrijk onderdeel in de interne organisatie én neemt de communicatieafdeling van de Gemeente een hoop vragen uit handen.
De nieuwe look is pas het begin
Een vernieuwde visuele identiteit is mooi, maar daar stopt het niet: dit moet doorgevoerd worden in alle aspecten van de organisatie voor een eenduidige uitstraling. Daarom was de volgende stap om bestaande communicatiematerialen mee te nemen in de rebranding. Dit bestond voor ons onder andere uit:
- Een introductievideo van de huisstijl, in samenwerking met CULT. Content Creators
- Een nieuw webdesign
- Het doorvoeren van de huisstijl in alle on- en offline communicatiemiddelen
- Online templates voor visuals
- Realisatie van drukwerk
Het resultaat van deze vernieuwde huisstijl?
De make-over van gemeente Horst aan de Maas is een goed voorbeeld van de kracht van visuele communicatie. Inwoners reageren erg positief op de huisstijl die het ware gezicht van de gemeente laat zien. En deze eigentijdse stijl biedt ook de mogelijkheid voor de gemeente om zich goed presenteren richting de arbeidsmarkt, iets wat momenteel onmisbaar is. Daarnaast was dit traject een bijzondere voor onszelf, omdat het alle expertises binnen MarketingMakkers raakt: op strategisch vlak (ophalen van identiteit en in- en extern communiceren), creatief gebied (ontwerp van logo en middelen) en qua realisatie (maken en produceren van alle middelen).
En we zijn blij dat we ook na dit traject regelmatig aan de slag mogen voor Gemeente Horst aan de Maas met hun vraagstukken: zoals arbeidsmarktcommunicatiecampagnes, beursconcepten en ontwikkeling van drukwerk. Fun things are coming!
Maak kennis met Wouter Hermans
Adviseur & commercieel directeur
Deze verbinder weet als geen ander pijnpunten op het gebied van marketing en communicatie bij organisaties snel te herkennen. Hij houdt van een glasheldere en persoonlijke aanpak: een vraag aan Wouter stellen, is hem beantwoorden.