Duurzaamheid en klimaat zijn hot topic. Gemeentes zijn druk bezig met de energietransitie, waaronder de overstap naar energiezuinigere en aardgasvrije gebouwen. En dat moeten inwoners ook weten. Want welke stappen worden er in hun gemeente gezet richting de toekomst? En wat betekent dat voor hun leefomgeving?

Om dat uit te leggen aan inwoners én raad, bundelde elke gemeente informatie in een Transitievisie Warmte (TVW). Maar even eerlijk: die TVW gaat geen inwoner lezen. Daarom vroegen gemeente Brunssum, Landgraaf en Kerkrade ons om hulp. Samen zorgden wij ervoor dat alle complexe informatie uit de TVW’s in één oogopslag duidelijk is voor inwoners en raden, via toegankelijke infographics.

Wij zorgden voor:
✓ Copywriting
✓ Design
✓ Wireframing
✓ Digitale toegankelijkheid
✓ Projectmanagement

Aanpak: van één opzet naar verschillende versies

Een manier om complexe informatie zoals uit de Transitievisie Warmte begrijpelijk en overzichtelijk te maken voor iedereen, is door te werken met beeld: een infographic dus! Zo informeren we inwoners en raden op een toegankelijke manier over de stappen die hun gemeente zet richting een groenere toekomst. De TVW’s van de verschillende gemeentes in Parkstad hebben min of meer dezelfde opzet. Als start maakten we daarom ook één duidelijke opzet voor de infographics, die past bij elke gemeente.

Vervolgens vertaalden we deze opzet naar een infographic per gemeente, met aandacht voor specifieke en unieke aspecten van die gemeente. Waarom we op deze manier werkten? Door van één gezamenlijke opzet naar unieke versies te werken, zorgden we voor herkenbaarheid en consistentie én werken we het meest efficiënt. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor de individuele aspecten van elke gemeente.

Tot slot maakten we per gemeente twee verschillende versies, afgestemd per doelgroep: één korte versie voor de inwoners van de gemeenten en één lange versie voor raadsleden.

Van heldere teksten naar begrijpelijke infographics

Hoe we van lange teksten tot die toffe infographics kwamen? We hebben een beetje vals gespeeld, want bij de ontwikkeling van de TVW’s waren we eerder ook al betrokken. Hier begonnen we met de basis: de teksten redigeren tot duidelijke én begrijpelijke TVW-documenten. Voor de infographics bepaalden we vervolgens welke informatie uit de TVW’s onmisbaar is voor inwoners en raden. Dat deden we aan de hand van drie belangrijke punten waar een infographic aan moet voldoen: een goede leesbaarheid, een beknopte kern en een heldere opbouw.

De overgebleven informatie verwerkten we in strakke wireframes. Een wireframe is het raamwerk waarin we strategisch bepalen op welke plek in de infographic bepaalde elementen het beste tot hun recht komen en bevorderlijk zijn voor de leesbaarheid.

Raamwerk klaar? Tijd om er het juiste design overheen te gieten dat past bij elke individuele gemeente. Zo gaat het pas écht leven! Want de naam verraadt het natuurlijk al een beetje: een infographic is informatief én grafisch. De teksten werden ondersteund – en deels vervangen – door visuals en iconen die de tekst verduidelijken (en natuurlijk leuker maken om te lezen).

Ook zo’n mooie infographic?

Toegankelijk voor iedereen: digitaal én fysiek

Elke inwoner moet toegang hebben tot de informatie uit de infographic, óók mensen die bij het lezen hulpmiddelen nodig hebben. Daarom maakten we de infographics ‘digitaal toegankelijk’. We pasten hier en daar teksten aan, voegden voorleesfuncties toe en stelden in op welke volgorde de tekst gelezen moet worden. Zo is het document ook toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.

Daarbij maakten we een print-versie in de vorm van een boekje. Soms wil je mensen namelijk de informatie op papier geven, zodat ze het mee naar huis kunnen nemen en er niet online naar hoeven zoeken. Zo nemen de gemeentes hun prachtige infographics eenvoudig mee naar onder andere bewonersbijeenkomsten.

Ontdek meer over ons printwerk

Ontmoet het brein achter dit project

Stel je vragen en deze creatieveling gaat er meteen mee aan de slag. Van tekstschrijven en videoconcepten bedenken tot aan het uitrollen van wervingscampagnes: niets is voor haar te gek. Noortje heeft graag de touwtjes in handen en brengt elke opdracht tot een goed resultaat.

Maak kennis met: Noortje Schreurs

Marketing- en communicatieadviseur