Groenstudio Zuid is een nieuwkomer in de tuindesignmarkt. De ondernemers nemen hun jarenlange ervaring in duurzame tuinontwerpen bij De Middelpas Hoveniers mee en focussen zich bij dit nieuwe bedrijf op het maken van premium tuindesigns. Hiermee bezorgen ze klanten niet alleen de ecologisch verantwoorde tuin van hun dromen, maar leveren ze ook een uitgedacht en uitvoerbaar tuinplan op, waar elke hovenier vervolgens mee aan de slag kan. Wij zorgden voor de stevige basis van dit nieuwe tuindesignbureau, van strategie en design tot aan website en content: klaar om de wereld van premium tuinontwerpen te veroveren.

Wij zorgden voor:
✓ Marketingstrategie
✓ Design
✓ Websitestrategie
✓ Advertentiestrategie
✓ Online marketing

De tweeledige marketingaanpak: luxe ontmoet ecologie

De visie van de ondernemers was meteen duidelijk: ze wilden zich positioneren als het ultieme designbureau voor tuinontwerpen die zowel spectaculair als duurzaam zijn. Om aan beide eisen te voldoen, bedachten we de naam ‘Groenstudio Zuid’ en werkten een marketingstrategie uit waarin deze twee principes voorop stonden.

Met verschillende communicatiepijlers creëerden we de juiste associatie rondom het nieuwe merk:

  • Droomtuinen
  • Verwonderen
  • Luisteren

Als mensen aan Groenstudio Zuid denken, dan denken ze aan spectaculaire ontwerpen van premium tuinen. En andersom. Om deze luxe associatie verder te versterken, hebben we een logo en huisstijl ontwikkeld waarin de kleuren goud en groen centraal staan. Er wordt gebruik gemaakt van een sierlijk font en in beeldgebruik komen – naast goed uitgewerkte designs – zoveel mogelijk beelden van spectaculaire tuinen voor.

Digitale magie: een website die een verhaal vertelt

De volgende stap: het verhaal van Groenstudio Zuid vertalen naar een website, die zowel duidelijk als vindbaar is voor de juiste doelgroep. We hebben de menustructuur, routing en wireframes zorgvuldig uitgewerkt op basis van een zoekwoordenonderzoek en een concurrentieanalyse. Met duidelijke stappenplannen en voorbeeldprojecten nemen we zorgen van de doelgroep weg en laten we zien wat ze te wachten staat op het moment dat ze starten met een tuintraject. Ook richtten we het contactformulier op zo’n manier in dat de informatievoorziening over nieuwe klanten voor Groenstudio Zuid volledig is. Dit bespaart het bedrijf veel tijd in de opstartfase. Vervolgens goten we de nieuwe huisstijl over de wireframes heen, zodat het ook visueel past in het totaalplaatje. En webbouwer Mindworkz was verantwoordelijk om dit daarna helemaal werkbaar te maken.

Nieuwsgierig geworden hoe zo’n websitetraject eruitziet? We leggen je het graag nog iets gedetailleerder uit!

De kunst van aantrekking met push- en pull-marketing

Goed, de website staat online. Maar dan is het de volgende stap om (relevante) websitebezoekers te krijgen die óók nog eens actie ondernemen tijdens hun bezoek. Hierin maken we gebruik van zowel push- als pullmarketing.

Push- en pullmarketing? Een korte uitleg!

Bij pushmarketing promoot een bedrijf actief producten of diensten naar de consument. Dit wordt vaak gedaan via reclame en promoties. Het idee is om het product naar de klant te “duwen”. Denk bijvoorbeeld aan de advertenties die je voorbij ziet komen op je Instagram tijdlijn: je bent er zelf niet actief naar op zoek, je krijgt ze gewoon voor je neus. Of je nou wil of niet.

Bij pullmarketing daarentegen zorg je dat je aanwezig bent op de plekken waar een al geïnteresseerde potentiële klant zich bevindt. Bijvoorbeeld wanneer iemand actief naar onderwerpen zoekt die te maken hebben met je product of de dienst. Vaak is het dan nog een kwestie om diegene te overtuigen en over de streep te “trekken”.

Alles dus met één doel voor ogen: het publiek aantrekken, boeien en aan Groenstudio Zuid verbinden. Hoe we deze twee strategieën in de marketingmix van Groenstudio Zuid verwerkten? Nou, zo!

Pullmarketing, dankzij het aanbieden van waardevolle en boeiende content op plekken waar geïnteresseerden zich al bevinden:
✓ Pinterestadvertenties op relevante zoekwoorden
✓ Organische content op Pinterest, gerelateerd aan relevante zoekwoorden
Google-advertenties op relevante zoekwoorden
✓ Inspiratiepagina’s op de website
✓ Blogpagina’s op de website

Pushmarketing, voor zowel merkbekendheid als websitebezoeken:
✓ Facebook- en Instagramadvertenties
✓ Organische content op Facebook en Instagram

Het zaadje is geplant: op naar een duurzame toekomst!

Groenstudio Zuid is net live en de marketingmix is direct in gang gezet. De website wordt steeds beter gevonden door de doelgroep én scoort steeds beter in Google. Wij blijven constant betrokken voor het uitbreiden van de website (met bijvoorbeeld nieuwe projectpagina’s), het optimaliseren van de marketinginspanningen en het signaleren van -en inspelen op- nieuwe kansen. Zo werken we er samen aan om de doelgroep te bereiken, te blijven boeien en aan het merk te binden.

In samenwerking met:

Laat dit soort vraagstukken maar aan Anouk over!

Marketingstrateeg en projectmanager van deze case

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg