Studeren in de zorg biedt superveel baankansen en carrièremogelijkheden voor iedereen. En dat zouden jongeren ook moeten weten. Daarom heeft Regioplus ‘Kom zorgen dan’ in het leven geroepen, het jongerenlabel van de succesvolle ‘Ik zorg’-campagne. Sinds 2022 verzorgen we jaarlijks de online jongerenmarketing-campagnes om zoveel mogelijk scholieren (14 – 18 jaar) te bereiken en positieve aandacht te krijgen voor opleidingen in zorg en welzijn. Zij zijn ten slotte de zorgmedewerkers van de toekomst! Ontdek nu hoe wij piekmomenten de landelijke Kom zorgen dan-campagnes managen.

Wij zorgen voor:
✓ Campagnestrategie
✓ Verspreidingsplan
✓ Campagnemanagement
✓ Copy & design van content

First things first: het doel van de campagne

Wat we willen bereiken? Kort gezegd: zoveel mogelijk jongeren enthousiast krijgen om een studie in zorg en welzijn te kiezen. Iets minder kort gezegd houdt dit dus in dat wij met een jongerenmarketingcampagne elk jaar jongeren…

  • Inspireren: door te laten zien dat er voor elk talent een passende zorgopleiding te vinden is
  • Informeren: dat een opleiding in zorg en welzijn áltijd een goede basis is en dat er vaak meer verschillende soorten opleidingen zijn dan ze denken
  • Activeren: overtuigen om over te gaan tot actie en open dagen en onderwijswebsites te bezoeken

Met als centrale boodschap: elk talent matcht met een studie in de zorg én elk talent is welkom.

Splitsing in momentum

De insteek van het campagneplan? De boodschap, content en kanalen aan laten sluiten aan het moment in het schooljaar. Zo rond oktober, wanneer het schooljaar net begonnen is, zijn scholieren namelijk nog niet echt bezig met een studiekeuze. Op een enkeling na, natuurlijk. Daarom wordt deze campagneperiode ingestoken op een laagdrempelige kennismaking met de zorg. Met focus op zoveel mogelijk awareness en bereik.

Zo rond maart krijgen scholieren het warm. Dan zitten we namelijk vlak voor de deadline om je in te kunnen schrijven voor een studie. Ineens wordt de groep die actief bezig is met de studiekeuze dan véél groter. Daarom richt die campagneperiode zich op informeren en activeren. En sturen we voornamelijk op websiteverkeer naar komzorgendan.nl.

Én splitsing in doelgroepen

Hoe was jij als scholier: de fanatiekeling die zich volle bak oriënteerde op opleidingen, of de uitsteller die het maken van keuzes voor de toekomst het liefst vooruit bleef schuiven? Jongeren tussen de 14 en 18 jaar die voor de keuze van een vakkenpakket of studie staan, beleven dit moment allemaal anders. Ze willen er het liefst niks over horen, kunnen juist niet kiezen of hebben bepaalde twijfels die weggenomen moeten worden. Daarom splitsen we deze scholieren op in twee groepen:

Kom zorgen dan visual

Groep 1, die niet actief bezig is met een studie- of vakkenkeuze. Deze groep is het grootst tijdens de najaarscampagne, dus in deze periode ligt het zwaartepunt vooral op deze doelgroep. Het doel is dan het creëren van zoveel mogelijk bereik en bekendheid over studeren in de zorg. Dit doen we met bijvoorbeeld:

  • Influencermarketing, want leeftijdsgenoten die een zorgstudie volgen kunnen namelijk als geen ander een creatief, realistisch en authentiek inkijkje in hun opleiding en stages geven.
  • Video-advertenties, want video spant de kroon wat betreft content! Dit adverteren we via Snapchat, YouTube Shorts en Insta reels.
  • Instagram take-overs, waarin jongeren via de Insta story volgers een dag meenemen in hun zorgbaan of -studie en vragen beantwoorden.

Meer over TikTok en jongerenmarketing

Kom zorgen dan visual combi

Groep 2, die wel actief bezig is met de oriëntatie op een studie. Deze groep is in het voorjaar (vlak voor de deadline van inschrijving voor een studie) het grootst. Dan ligt de focus van de campagne op de vele opleidingensoorten, praktische informatie en het wegnemen van laatste onzekerheden. Dit doen we via:

  • Artikelen op de website, waarin zorgstudenten hun ervaringen delen
  • Samenwerking met Scholieren.com, waar we in artikelen tips en verhalen delen
  • Samenwerkingen met podcastplatforms, waarin we studenten door middel van interviews een podium bieden én met sponsoring een groot publiek bereiken
  • Remarketing, waarin via social media advertenties de websitebezoekers warm gehouden worden

Haak ook aan bij Kom zorgen dan!

Er zijn extra handen nodig in de zorg. Help daarom mee met het verspreiden van de boodschap: samen enthousiasmeren we zoveel mogelijk scholieren om een studie in zorg en welzijn te kiezen. Verspreid de landelijke materialen, of ga voor een eigen campagne!

Een greep uit de resultaten

  • Najaar 2022: In deze allereerste campagneperiode behaalden we meteen 5,5 miljoen weergaven bij de doelgroep.
  • Voorjaar 2023: In 2 maanden tijd werd de website van Kom zorgen dan door maar liefst 5.800 jongeren bezocht. Ter vergelijking: dat is 3x zoveel dan de periode waarin er geen campagne wordt gevoerd.
  • Najaar 2023: In dit piekmoment zagen jongeren de Kom zorgen dan-content in totaal 2,4 miljoen keer voorbijkomen en groeide het aantal Instagramvolgers met 180% ten op zichte van de campagneperiode in het voorjaar.
  • Voorjaar 2024: In 6 weken tijd behaalden we een recordaantal weergaven van 11 miljoen! Dit was vooral via Snapchat en YouTube Shorts.

Trots op deze samenwerking

Wat vooral zo leuk is aan deze case? Het enthousiasme dat de zorgstudenten en -medewerkers uitstralen die meewerken aan dit project. Ze hebben écht een passie voor de zorg en willen niets liever dan dit overdragen op anderen. Wij zijn blij dat wij ze een podium kunnen bieden en veel jongeren in Nederland met deze mooie boodschap kunnen bereiken.

“We kijken terug op succesvolle campagnes met een fijne samenwerking, waar MarketingMakkers een erg proactieve en enthousiaste rol in speelt.”

Inge Munniks - projectleider bij Kom zorgen dan (Regioplus)

Regionale Kom zorgen dan-campagne

De landelijke campagneboodschap wordt alleen maar sterker én bereikt meer jongeren als onderwijsinstellingen en zorgorganisaties aanhaken bij de campagne. Door een eigen, regionale invulling te geven aan de campagne, wordt de boodschap nóg concreter voor de doelgroep.

ROC Rivor en werkgeversvereniging WZW besloten ook hun krachten de bundelen, met een eigen vertaalslag: Kom zorgen dan in Rivierenland. Zij creëerden een landingspagina op hun website, waar ze hun opleidingsaanbod koppelden aan de landelijke campagne. En wij hielpen ze daarbij!

Meer over deze regionale campagne

Maak kennis met Anouk Bos

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Meer over Anouk

Marketingstrateeg en manager van deze campagne