Innovatie zit bij Limgroup in het DNA. Het veredelingsbedrijf is al jaren Europees marktleider in asperges. Hun volgende doel? Ook voorloper worden in de aardbeiensector. En na ruim 14 jaar aan onderzoek en ontwikkeling in het diepste geheim, introduceerde Limgroup in 2024 haar allereerste aardbeienvariëteit uit zaad. Voor de lancering van dit concept vroeg Limgroup ons om hulp. En zodoende: wij creëerden met een strategische lanceringsstrategie een schokgolf door de aardbeiensector. Het resultaat? Limgroup wordt platgebeld door geïnteresseerden en de bezoekers staan in de rij voor de beursstand.
Wij zorgden voor:
✓ Marketing- en contentstrategie
✓ Huisstijl
✓ Videoconcept
✓ Beursstandontwerp
✓ Copywriting
Even over het concept: F1 Hybrid Strawberries
Wat er zo bijzonder is aan F1 Hybrid Strawberries? Hiermee lanceert Limgroup de eerste professionele aardbeienvariëteit ter wereld die uit zaad gekweekt wordt in plaats van uit stek. En dat is een revolutionaire ontwikkeling, want dit biedt voordelen aan alle schakels in de aardbeiensector. Zo wordt het proces voor plantenkwekers drastisch ingekort en kunnen telers altijd rekenen op gezonde en uniforme planten. Ook profiteert de hele keten, van veredelaar tot consument, van een duurzamere productie.
Oftewel: belangrijk nieuws dat de hele sector moet weten. Daarom gingen we voor een positionering van de F1 Hybrid Strawberries die voor Limgroup een plek als thought leader in de sector claimt. En dat was mogelijk. Want in gesprekken met Limgroup en grote spelers uit de aardbeiensector bleek al snel: deze transitie is een big deal in de internationale land- en tuinbouwwereld. Dit gaat de hele sector op z’n kop zetten.
De strategische fundering
De eerste stap? Achterhalen wat de sector zelf belangrijk vindt, zodat we hier de boodschap van Limgroup op aan kunnen passen. Via interviews met plantenkwekers en telers achterhaalden we de belangrijkste pijnpunten, behoeftes en motivaties van deze doelgroepen. Dit verwerkten we in persona’s: profielen van de ideale klanten van Limgroup. Dit resulteerde in waardeproposities en boodschappen voor elke doelgroep, toegespitst op de unieke voordelen die deze transitie hun biedt.
Vervolgens was het tijd om deze boodschappen uit te rollen in de juiste middelen voor lancering. In een sector die normaal gesproken wordt gekenmerkt door bescheidenheid en niet te veel poespas, kozen we ervoor om het compleet anders te doen.
Een passend logo en matchende huisstijl
We creëerden samen met Limgroup een visuele identiteit die onderscheidend en gedurfd is in de wereld van land- en tuinbouw. Namelijk door gebruik te maken van de kleur zwart en futuristische elementen, wat zorgt voor een strakke en opvallende huisstijl.
Lanceringsvideo
Een verhaal van F1 Hybrid Strawberries komt pas écht tot leven in een inspirerende campagnevideo . We bedachten het videoconcept, waarin we bewust een hype creëerden en hoge verwachtingen schepten. Hoe? Door enkele van de grootste transities en innovaties uit de wereldgeschiedenis te laten zien: beelden van het eerste vliegtuig, de uitvinding van de gloeilamp en de eerste mens op de maan. Vervolgens maakt de video de nieuwe, gigantische innovatie in de wereldwijde aardbeienteelt bekend: F1 Hybrid Strawberries.
De spanning opbouwen via social media
Op de social media kanalen van Limgroup voerden we vanaf één maand voor de lancering de spanning op, door om de paar dagen mysterieuze teasers te plaatsen. Met deze organische posts lieten we steeds kleine beetjes informatie los: zo plantten we het zaadje en werd de doelgroep nieuwsgierig naar de grote onthulling.
Het moment suprême: de wereld in
CEO Vincent Deenen van Limgroup gaf met een inspirerende presentatie het officiële startschot voor de lancering van F1 Hybrid Strawberries. Precies op datzelfde moment zaten wij klaar om de boodschap ook via verschillende communicatiekanalen de wereld in te sturen. Met persberichten, social media, mailings en nieuwe websitepagina’s creëerden we een communicatiegolf, om maximale impact en zichtbaarheid te genereren.
Resultaat: ongekende beursaandacht en een half miljoen online weergaven
De impact van de lancering? Bezoekers stonden in de rij bij de Limgroup-beursstand omdat ze alles wilden weten over het concept. Zowel tijdens de Soft Fruit Conference als een maand later op Fruit Logistica in Berlijn. Daarnaast zorgde onze doelgerichte social mediacampagne -met een beperkt advertentiebudget- ervoor dat een half miljoen mensen uit de (internationale) doelgroep de triggerende boodschap voorbij zag komen.
Dat resulteerde in een piek in het aantal contactaanvragen, waarbij ook weken na de lancering de telefoon nog roodgloeiend stond bij Limgroup. Een stortvloed aan internationale bedrijven wilde graag langskomen om met eigen ogen te zien welke grote impact dit nieuwe concept met zich meebracht.
“Een transitie in een markt realiseer je niet in je eentje. Daar heb je partners voor nodig. MarketingMakkers heeft aangetoond een perfecte partner te zijn op het gebied van marketing. Creatief meedenken op baanbrekende ideeën en vervolgens met Zwitserse precisie de roll-out verzorgen was een van de succesfactoren voor de introductie van F1 Hybrid Strawberries in de aardbeienmarkt. Met als uiteindelijk resultaat: de start van een wereldwijde transitie in de aardbeiensector!”
Vincent Deenen - CEO Limgroup
In samenwerking met:
Lees meer over Guus
Marketing- en communicatieadviseur
Creatieve, speelse campagneboodschappen of inspirerende, overtuigende teksten? Guus regelt het. Met zijn gevoel voor taal en creativiteit gaat hij door totdat elke klant (meer dan) gelukkig is. Met een flinke dosis inlevingsvermogen slaagt hij er altijd in om met content de juiste aandacht te trekken.
Maak kennis met: Guus van den Munckhof
Marketing- en communicatieadviseur