Een goed bord friet? Daar worden wij bij MarketingMakkers wel warm van. Vooral als we kansen zien voor het oprechte verhaal van een ondernemer met een product dat overduidelijk onderscheidende eigenschappen heeft. Daarom liep ons het water al in de mond toen teler Taco Agro ons vertelde hulp te kunnen gebruiken bij het vermarkten van een eigen merk diepgevroren friet voor de consument. Direct van het land naar de klant, zonder overbodige tussenschakels. Precies waar wij van houden.
Wij zorgden voor:
✓ Go-to-marketstrategie
✓ Productpositionering
✓ Verpakkingsdesign
✓ Website & content
✓ Social media content
Vers verpakte go-to-marketstrategie
Voor de kickstart van dit onderscheidende streekproduct gingen wij aan de slag met de ontwikkeling van een go-to-marketstrategie. Een go-to-marketstrategie is een tactisch plan, toegespitst op een specifiek product. Hierbij is het belangrijk om niet alleen beperkt te blijven tot dit nieuwe product, maar om ook te vertellen waarom Taco Agro dit doet en wie ze hopen te bereiken. Dit geeft meer richting aan het merkverhaal dan enkel aan het product.
Daarom gingen wij met de mannen van Taco Agro om tafel en bespraken we wat hun drijfveren zijn om met dit nieuwe merk te starten. Al snel kwam naar voren dat zij het belangrijk vonden dat consumenten gewoon van een eerlijk bord friet moeten kunnen genieten. Goede kwaliteit voor een eerlijke prijs. Zonder dure verhalen, gemanipuleerde fotografie en prijsverhogende verpakkingen. Gewoon met de nuchterheid die de boer kenmerkt. Dit vormt de basis van het verhaal dat in de go-to-marketstrategie wordt verteld.
Go-to-marketstrategie vs marketingstrategie
Het grote verschil met een marketingstrategie, is dat een go-to-marketstrategie bedoeld is voor de korte termijn en meer toegespitst is op het vermarkten van één product. Een marketingstrategie is daarentegen een proces dat de lange-termijnkoers van een merk of bedrijf bepaalt.
LKKRR huisstijltje
Op basis van deze drijfveren bedachten wij de merknaam voor de streekproducten van Taco Agro: LKKRR van ’t land, met LKKRR FRTN als eerste productnaam voor de frietjes. Vervolgens werkten we dit verder uit in een logo en maakten we het design voor twee soorten verpakkingen.
Bij een eerlijk product hoort een eerlijke verpakking. Een transparante zak zodat de frietjes goed zichtbaar zijn, want dit is het bewijs – what you see is what you get. En met daarop een bedrukking in het minimaal aantal noodzakelijke kleuren. Kortom, een verpakking zonder poespas. Design in dienst van het verhaal: de ruwe typografie en ondersteunende elementen vertellen waar het over gaat en sluiten aan bij de nuchtere handelwijze van de teler.
Frietjes die gezien mogen worden
De huisstijl was bepaald, de eerste zakken lagen al in de winkel: hoog tijd om ook online zichtbaarheid te creëren. Wij trokken het stijltje van LKKRR zowel visueel als in tekst door op de website. Deze verfrissende onepager geeft alle praktische informatie over zowel het product, de verkooppunten als het verhaal van LKKRR.
Daarnaast ontwikkelden we een lanceringsplan voor social media, zodat ook op organische wijze de frieten op de tijdlijn van potentiële kopers te zien zouden zijn. Dit plan had meerdere doelen, namelijk:
- Bekendheid van het product vergroten
- Interesse voor het product genereren
- Het merk versterken en aanzetten tot koop
- Supermarktmanagers en streekwinkeliers bewegen tot opnemen van het product
Geslaagde campagne
Op gefaseerde wijze hebben wij het verhaal van LKKRR naar buiten gebracht en hebben we onze opdrachtgevers van Taco Agro begeleid in de verdere groei van het LKKRR van ’t land merk. Nu de verkoop van de frieten lekker loopt en ze op steeds meer verkooppunten in de regio te vinden zijn, kunnen we zeker spreken van een mooie kickstart van dit nieuwe product.
“We hebben het gehele traject met MarketingMakkers positief ervaren. We hebben samen een mooi concept neergezet met een eerlijk verhaal. Nu aan ons om dit verder uit te rollen in de markt.”
Sander Tacken - Eigenaar van Taco Agro
In samenwerking met:
Ontmoet het creatieve brein achter dit project
Zeg je design & positionering? Dan zeg je Hans.
Ieder nieuw vraagstuk prikkelt hem om niet voor, maar mét de klant invulling te geven aan een goed verhaal. Een nuchtere creatieveling die echt warm kan lopen voor een uitgekiende boodschap in tekst, beeld en vorm.