Iedereen kan in een situatie terechtkomen waarbij hij het gedrag van een ander niet begrijpt en zich zorgen maakt. Soms is het dan wenselijk om informatie of advies te krijgen. Hiervoor is in 2020 in Noord-Limburg Meldpunt Signaal geopend. Professionals bieden via dit meldpunt een luisterend oor, schatten (de ernst van) de situatie in en geven advies. Wij zorgden dat Noord-Limburg van het bestaan van dit nieuwe meldpunt afweet: in 2020 en 2022 gaven wij die bekendheid een boost.

Wij zorgden voor:
✓ Communicatiestrategie
✓ Website-ontwikkeling & inhoud
✓ Campagnestrategie & -management
✓ Videoconcept
✓ Contentontwikkeling
✓ Design

De juiste boodschap voor elke situatie

Voor een zo breed mogelijke bekendheid van Meldpunt Signaal, richtten we ons op verschillende doelgroepen. Elke groep komt namelijk op een andere manier in aanraking met mensen met verward gedrag, dus elke groep vraagt om een specifieke aanpak. Daarom ontwikkelden we boodschappen die inspelen op hun functionele en emotionele behoeften. De beste boodschap vind je namelijk preciés op het snijvlak waar jouw verhaal en de waarden van de doelgroep samenkomen. Dit werd de rode draad voor alle communicatiemiddelen. Deze doelgroepen met bijbehorende communicatieboodschappen zijn:

  • Inwoners in privésfeer: zij komen thuis of in hun directe omgeving met verward gedrag in aanraking
    “Wij zijn er voor jou en jouw zorgen.’
  • Werkenden: tijdens hun werk kunnen zij personen met verward gedrag tegenkomen
    “Jouw telefoontje kan het verschil maken.”
  • (Zorg)professionals: zij werken vanuit een behandelrelatie met deze mensen
    “Help de bekendheid van Meldpunt Signaal te vergroten.” & “Voor deze situaties is Meldpunt Signaal er voor jou. Zet ons in je contactenlijst.”

Deze heldere en gerichte boodschappen zorgen voor effectieve communicatie met elke doelgroep. Zo vergroten we de bekendheid van Meldpunt Signaal op een manier die aansluit op hun behoeften.

Videocampagne met impact

Tegenwoordig verslinden we content alsof het niks is. Wil je dus nog mensen triggeren? Dan maak je met video de grootste impact. Dit werd daarom een belangrijk onderdeel van de publiekscampagne. Om realistische scripts te schrijven, spraken we met telefonisten van Meldpunt Signaal over hun ervaringen. We werkten vier scènes uit voor drie verschillende doelgroepen en regelden de locaties, acteurs en draaidagen.

Bekijk hier één van de video’s. En luister ‘m ook vooral, want dankzij onze uitgedachte scripts waren de voice-overs direct geschikt om in te zetten als radioreclame.

Meer over de impact van video

Middelen voor organisaties

De huisstijl van Meldpunt Signaal kon ook wel een opfrisser gebruiken: deze maakten we aansprekend, toegankelijk en duidelijk voor de verschillende doelgroepen. Het proces dat de doelgroep doorloopt: van onbegrip, naar zorgen, naar twijfel, naar actie wordt nu duidelijk visueel in beeld gebracht. Sturen richting actie, dus!

We maakten alle campagnemiddelen openbaar om draagvlak te creëren en zoveel mogelijk organisaties in Noord-Limburg te betrekken bij de campagne. We stuurden offline toolkits naar zorgorganisaties met posters, flyers, beslisbomen en opvallende gimmicks. Hier stuurden we een online mailing achteraan als reminder met een link naar de online toolkit. Deze bevatte social berichten en video’s, zodat organisaties alle berichten ook eenvoudig konden verspreiden.

Marketingtip

Wil je draagvlak bij stakeholders creëren voor jouw campagne? Maak het ze dan zo gemakkelijk mogelijk om mee te doen. Bijvoorbeeld door ze kant-en-klare middelen aan te leveren. Zo kost het partners weinig tijd en energie om mee te werken. Vergroot je kansen!

Verspreiding van de campagne

In een intensieve campagneperiode van 14 weken brachten we Meldpunt Signaal breed onder de aandacht. Met een mix van online en offline communicatiekanalen bereikten we zoveel mogelijk mensen. De campagne was gericht op maximale zichtbaarheid en betrokkenheid in heel Noord-Limburg. En of dat gelukt is! Dit deden we via:

  • Social advertising: gericht op bewoners van Noord-Limburg via Instagram en Facebook ads
  • Persberichten: verspreid via verschillende media, waaronder De Limburger, waardoor we een breed publiek bereikten
  • Offline en online toolkits: voor organisaties, inclusief een begeleidende brief en e-mail om hen te ondersteunen bij het delen van informatie
  • Radiocampagne: uitgezonden bij regionale omroepen voor extra bereik en herkenning
  • Advertenties: in lokale dorpsblaadjes om de campagne ook offline kracht bij te zetten

Het resultaat: meer bekendheid voor het meldpunt

Het belangrijkste doel van de publiekscampagne was het vergroten van de bekendheid van Meldpunt Signaal, zodat zowel inwoners als professionals weten waar ze terecht kunnen als ze zich zorgen maken. En dat doel is bereikt: alleen al online zagen Noord-Limburgers de campagne via Instagram en Facebook meer dan 1,9 miljoen keer voorbijkomen! Daarnaast is een mooi resultaat dat het aantal websitebezoekers tijdens de campagneperiode maar liefst zes keer zo groot was als daarvoor.

Meldpunt Signaal ervaart ook de positieve impact van de campagne. “We merken een toename in het aantal telefoontjes bij het meldpunt. Sommige bellers verwijzen zelfs naar de campagne,” zegt Evelien Meijerink, Programma manager Grip op Onbegrip voor de regio Noord op Zorg.

“MarketingMakkers heeft voor Meldpunt Signaal communicatiemiddelen ontworpen. Vanuit de basis geredeneerd: wat wil de lezer weten, waar zit voor hem de winst, hoe creëren we nieuwsgierigheid? De campagne is speels van opzet, met een twist. Dat wat we zochten heeft MarketingMakkers weten om te zetten in beeld. Complimenten daarvoor!”

Esther Verhaag - Projectleider Aanpak personen verward gedrag Limburg-Noord

In samenwerking met:

Ontmoet het creatieve brein achter dit project

Marketingstrateeg en manager van deze campagne

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Creatief marketingstrateeg