Ontdekdezorg is een initiatief van Regioplus, een samenwerkingsverband van 14 regionale werkgeversorganisaties in de zorg- en welzijnssector. Het doel? De sector optimaal positioneren op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus ligt op het inspireren, informeren en activeren van mensen om hun mogelijkheden in de zorgsector te ontdekken, ongeacht ervaring. En dat lukt ons al een aantal jaren met krachtige content en inspirerende campagneconcepten.
Wij zorgden voor:
✓ Campagneconcept
✓ Videoconcept
✓ Verspreidingsplan
✓ Copy & design van content
Campagneconcept voor Ontdekdezorg Week
Wij ontwikkelden het campagneconcept ‘Geef de zorg door’. Waarom? Omdat iedereen kan zorgen voor een ander. En die zorg geef je vaak al sneller dan je denkt. Wij betrokken mensen die al in de zorg werken bij deze campagne. Wij vroegen we ze om zélf te vertellen hoe zij elke dag met hun zorgverlening het leven van anderen een beetje beter maken.
Het resultaat? Inspirerende video’s waarmee we Nederland (weer) laten beseffen hoe mooi, betekenisvol en belangrijk de sector zorg en welzijn is. Daarnaast lieten we zien dat werken in de zorg laagdrempeliger én breder is dan mensen vaak denken. Ook creëerden we een positieve boost bij zorgmedewerkers zelf: want wat voor hun ‘normaal’ dagelijks werk is, is voor anderen heel bijzonder. Deze video’s vormden de basis van de campagnes in Ontdekdezorg Week 2021 en 2022 die landelijk verspreid werden.
Draagvlak creëren met een verspreidingsplan
Met betaalde promotie bereik je veel. Maar niets is zo krachtig als verspreiding via mensen. Daarom zorgden we ervoor dat ook organisch het zorgballetje ging rollen met een verspreidingsplan: zo creëerden we ook zónder advertentiebudget een zo groot mogelijk bereik.
Een voorbeeld hiervan zijn de Instagram story-challenges, die zorgmedewerkers zelf konden delen: zoals een GIF-challenge en bingo-challenge.
Zo konden zorgmedewerkers op een leuke, actieve en laagdrempelige manier aan hun persoonlijk netwerk laten zien wat hun beroep in zorg en welzijn inhoudt. Vervolgens mochten ze collega’s nomineren, zodat verdere verspreiding gestimuleerd werd. De standaardafbeelding van de challenge bevatte een call to action met doorverwijzing naar de website, zodat bij iedere plaatsing de koppeling naar Ontdekdezorg duidelijk bleef.
Ook stimuleerden we zorgmedewerkers om zelf de campagnevideo na te maken. Hiermee gaven ze zowel aandacht aan Ontdekdezorg als aan hun eigen vacatures. Om dit zo laagdrempelig te maken, gaven we organisaties handvaten met een duidelijke instructievideo, een instructiemailing en door een bestelmogelijkheid voor #ontdekdezorg-bordjes te faciliteren. De campagne ging leven in de branche!
Ontdekdezorg: haak ook aan!
Er zijn extra handen nodig in de zorg. Help daarom mee met het verspreiden van de boodschap: samen enthousiasmeren we zoveel mogelijk mensen om zorg en welzijn te (her)ontdekken. Verspreid de landelijke materialen, of ga voor een eigen campagne!
Content voor doorlopende campagne
Sinds 2023 heeft Regioplus besloten het over een andere boeg te gooien en de Ontdekdezorg Week te vervangen door een doorlopende campagne, met focus op meerdere piekmomenten. Dit leidt tot een dynamische en meer flexibele manier van campagnevoeren. Slim!
En die nieuwe strategie biedt ons de ruimte om de content van de doorlopende campagne én de piekmomenten te mogen ontwikkelen: in zowel copy, visuals als animaties.
De nadruk ligt hierbij altijd op inspireren, informeren en activeren, waarmee we geïnteresseerden helpen om hun mogelijkheden in de sector te ontdekken – met én zonder ervaring. Zo delen we inspirerende verhalen, quotes en compilatievideo’s.
Regionale Ontdekdezorg-campagne
Landelijk vertellen we met Ontdekdezorg dezelfde boodschap. Maar het is natuurlijk nóg sterker als elke regio dit op eigen wijze doorvertaalt. Door een eigen invulling te geven aan de campagne, wordt de boodschap nóg concreter voor de doelgroep.
Zo verrijkten we voor Transvorm de landelijke campagne met een Brabantse vertaalslag en regionale invulling. En dat werd het campagneconcept: Ontdekdezorg zoals we dat in Brabant doen.
Een greep uit de resultaten
- 2021: De advertisingcampagne behaalde in één week tijd totaal bijna 2 miljoen impressies, waarvan 4,2% van de gebruikers interactie had met het bericht. De onlineactiviteiten resulteerden in meer dan 50.000 geïnteresseerde websitebezoekers én in vele ‘volgeboekte’ online events.
- 2022: Maar liefst 6,75% van de personen op Facebook of Instagram die een advertentie van Ontdekdezorg (in één week tijd) voorbij zag komen, interactie met dit bericht.
“MarketingMakkers heeft ons geholpen om een online campagne voor de Ontdekdezorg week neer te zetten waar we echt trots op zijn. De campagne ziet er niet alleen prachtig uit, maar hiermee behaalden we ook de doelen die we vooraf hadden opgesteld. De campagne laat goed zien waar we als Ontdekdezorg week voor staan en we hadden het gevoel dat ook de sector zelf zich goed kon herkennen in de video’s. In de samenwerking met de MarketingMakkers hebben we ze ervaren als kundig, betrokken en hardwerkend.”
Coco Heitink - communicatieadviseur bij RegioPlus
In co-creatie met:
Maak kennis met Anouk Bos
Anouk wordt blij van strakke campagnes. En al helemaal als deze voor de zorg zijn. Al jarenlang is ze actief voor diverse zorgorganisaties. Vertel haar de kaders en ze zet binnen no time een werkend plan neer dat doelen bereikt.