Het Roermondse taxibedrijf Personenvervoer Midden-Limburg zag dat het verkeer in hun omgeving veel veiliger kan. Daarom besloten zij om een rijschool te starten, zodat zij hun jarenlange wegervaring over kunnen brengen op nieuwe weggebruikers. Wij stonden aan de wieg van deze gloednieuwe rijschool en kregen de opdracht om tot een geschikte naam en merkidentiteit te komen. Dankzij onze ruime ervaring in jongerenmarketing een vraag die ons op het lijf geschreven is. Gas erop!
Wij zorgden voor:
✓ Merknaam
✓ Merkstrategie
✓ Creatief concept
✓ Copy
Road to de merknaam: In The Pocket
De richting die we uit wilden was al snel bekend: afwijken van de standaard ‘rijschoolnorm’. Geen saaie, witte lesauto, geen formeel taalgebruik en geen rijschoolnaam die enkel bestaat uit de naam van de eigenaar.
Daarom kwamen we tot een hippe, Engelse naam: Rijschool In The Pocket. Want wanneer je je rijbewijs haalt kun je die ‘in je zak steken’. Je bent er trots op en wil ermee gezien worden. Een naam die tot de verbeelding spreekt en een originele basis vormt voor creatieve uitingen. En een naam die enthousiast ontvangen werd door jongeren die eindelijk zelf achter het stuur mochten kruipen.
De gedachte achter de tone-of-voice
Waar concurrentie met formeel taalgebruik de focus legt op ouders, hebben wij deze verlegd naar de doelgroep zelf: de jongeren. Zij zijn ten slotte degenen die uiteindelijk voor een rijschool kiezen en achter het stuur moeten kruipen. Onze strategie? Wij laten weten dat we de doelgroep begrijpen. Het moet cool zijn om bij Rijschool In The Pocket te lessen.
Wij bepaalden de toonzetting van het merk: Veel humor, af en toe wat moderne straattaal, Engelse termen en vooral geen onnodig moeilijk taalgebruik. Daarnaast komt in copy altijd het onderwerp ‘veiligheid in het verkeer’ naar voren, een belangrijke kernwaarde van Rijschool In The Pocket.
Creatief concept als basis voor alle middelen
De lancering van deze nieuwe rijschool vroeg om een creatief concept. Wij speelden in op de needs van de doelgroep (“ik wil een rijbewijs halen”) en vertaalden deze naar verrassende visuele uitingen.
Zo combineerden we diverse creatieve slogans met herkenbare borden uit het verkeer. Op deze manier wordt op een speelse, effectieve manier de aandacht van de doelgroep gegrepen. Daarnaast biedt de toepassing van verkeersborden in de uitingen oneindig veel creatieve mogelijkheden. Dit maakt het creatief concept tot een tijdloze en duurzame campagne, wat bijvoorbeeld is toegepast in de website van Rijschool In the Pocket en wat telkens op hun socials blijft terugkeren.
In samenwerking met:
Zeg je jongerenmarketing, dan zeg je Anouk
Het creatieve brein achter dit merk
Anouk is creatief marketingstrateeg en weet alles van content. Ze krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.
Maak kennis met: Anouk Bos
Creatief marketingstrateeg & jongerenmarketeer