Stel, je moet een keuze maken. Hoe vaak gebeurt het dan dat je een lijstje met voor- en nadelen maakt, maar uiteindelijk tóch kiest voor de optie die het best ‘voelt’? Dat is dat onderbuikgevoel. En dat is stiekem heel goed te beïnvloeden. Zo kun je zelf een bepaald gevoel en een voorkeurspositie rondom jouw bedrijf creëren bij jouw ideale doelgroep. Hoe? Met bedrijfspositionering. Want mensen willen een verhaal, een goed gevoel en een achtergrond. En dat alles heb je zelf in de hand.
Naar een ijzersterke positionering waar niemand omheen kan
(Koop)beslissingen worden gemaakt op basis van kennis, gevoel en houding ten opzichte van een bedrijf of merk. Het gaat om het creëren van een voorkeurspositie in het brein van je doelgroepen. En die plek claim je zelf met een krachtige bedrijfspositionering. Hierin ga je namelijk heel bewust definiëren hoe jij het beste bent in iets wat jouw doelgroep heel belangrijk vindt. Wanneer je de behoeften van jouw doelgroep helder in kaart hebt én goed communiceert hoe jij waarde toevoegt of hun problemen oplost, creëer je interesse.
Je beïnvloedt de manier waarop de buitenwereld naar jou kijkt. Ze kennen je en hebben er een goed gevoel bij. En dan heb je die voorkeurspositie te pakken bij een keuzemoment. Winnen.
Zo helpt positionering jouw organisatie
- Verduidelijk jouw onderscheidend vermogen
- Trek nieuwe klanten en medewerkers aan
- Verbeter de merkbekendheid en -herkenning
- Focus op je kernactiviteiten en prioriteiten
- Consistentie in alle aspecten van bedrijfsvoering
Waar jouw bedrijf en je doelgroep elkaar raken
Jouw merk -of je reputatie- is wat jouw klanten zeggen dat het is. Daar kun je wat vinden, maar dat is wel hoe het werkt. De truc is om een mix te vinden tussen wat jouw doelgroep wil horen en wat jij wil vertellen. Daarom zorgen we bij positionering eerst dat het duidelijk is waar jouw organisatie voor staat, waar je heen wilt en wat je belangrijk vindt. Dan kijken we naar jouw doelgroepen: wat speelt er bij hen en hoe kun je hen nu echt verder helpen? Als het goed is ontstaat daartussen een raakvlak: hoppa, het fundament van jouw positionering is gevonden.
Die positionering vormt de basis voor jouw nieuwe merkverhaal. Inspirerend, krachtig, magnetisch. Een verhaal waar jouw potentiële en huidige klanten én medewerkers bij willen horen.
Positionering maakt jouw werkgeversmerk onweerstaanbaar
De meest betrokken medewerkers blijven trouw aan jouw bedrijf of switchen náár jouw bedrijf omdat het werkgeversmerk ze aanspreekt. Het werkgeversverhaal (de gekozen positionering) inspireert, de bedrijfscultuur spreekt aan. Je hoeft niet meer te zeggen dat jouw organisatie zinvolle, uitdagende en leuke dingen doet. Jouw doelgroep weet dat. Sterker nog ze voelen het. Met een bedrijfspositionering vertel je dus een aantrekkelijk merkverhaal waar niet alleen klanten, maar ook medewerkers bij willen horen. En dat werktalent waar je écht op kunt bouwen? Dat komt bijna vanzelf op je af. Echt.
Verover hart en ziel met jouw merkverhaal
- De basis van alle communicatie
Een scherpe positionering zorgt voor consistentie in alle aspecten van de bedrijfsvoering, zo ook in marketing en communicatie. Het legt de basis voor je marketingstrategie en de manier waarop je je presenteert aan de doelgroep. Je weet namelijk wat jij als organisatie wil vertellen, wat jouw doelgroep wil horen en wat dus de boodschap is die daar het best op aansluit.
- Geef je team een boost
De meest effectieve positioneringssessies doen we niet met één persoon. Laat jouw medewerkers -van verschillende afdelingen- meedenken, stel je open en laat je verrassen door hun inzichten. Zo creëer je betrokkenheid, want doelen bereiken gaat beter met een missie en visie die gedragen worden door het hele team.
- Meer focus op ondernemen
Een heldere positionering helpt jouw organisatie zich te concentreren op kernactiviteiten en prioriteiten. Het voorkomt verspilde energie en versnippering van middelen. Concentreer je op wat écht belangrijk is. Je bepaalt de koers voor jouw organisatie en dus direct de richtlijn om voortaan alle keuzes op te baseren tijdens het ondernemen. Beslissingen maken was nog nooit zo makkelijk.
Deze bedrijven profiteren van een spot-on positionering
Deze bedrijven hebben het raakvlak gevonden tussen hun eigen, onderscheidende verhaal en de belangrijkste behoeften van de hun doelgroepen. Lees hoe zij met ons in het diepe gedoken zijn.
Positionering klaar, en dan?
Jouw verhaal staat klaar, tijd om dit ook te communiceren aan je doelgroep. Een logische volgende stap is om jouw bedrijfspositionering in een concreet strijdplan te verwerken met een marketingstrategie of contentstrategie. En vervolgens krijgt dit steeds meer vorm met bijvoorbeeld een logo en huisstijl die aansluiten bij jullie verhaal, een websitetraject of contentontwikkeling. Er is oneindig veel mogelijk.
Plan een adviesgesprek in met Nina
Met haar aanstekelijke enthousiasme zet deze communicatieadviseur als geen ander jouw boodschap om in krachtige content die doelen bereikt.